Poradnik Gracza

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

JAK BYĆ GRACZEM

Bycie Graczem w RPG jest całkiem proste: wyobraź sobie siebie jako kogoś innego, zdecyduj czego chcesz i jak masz zamiar to zdobyć, a następnie opisz te rzeczy. To naprawdę tak łatwe! Jednakże, jest parę rzeczy, które Gracze mogą zrobić, by wyciągnąć jak najwięcej dla siebie i dać jak najwięcej innym z grania w RPG. Do najważniejszych z nich należą:

      1. Tworzenie interesującego Bohatera,
      2. Angażowanie się w świat przedstawiony,
      3. Bycie fanem Bohaterów innych Graczy,
      4. Pozostawianie swojemu Bohaterowi miejsca na rozwój,
      5. Budowanie więzi między Bohaterami,
      6. Dzielenie się czasem antenowym z innymi Graczami.
Przeanalizujmy każdy punkt, dobrze?

TWORZENIE INTERESUJĄCEGO BOHATERA

Każdy system RPG, za który postanowisz się wziąć, wytłumaczy ci, jak stworzyć twojego Bohatera Gracza (BG): jakie statystyki musisz zdefiniować, jaki ekwipunek powinieneś mieć, jakie jest twoje imię i tak dalej. Ale jest więcej elementów potrzebnych do stworzenia Bohatera niż tylko słowa i numery na twojej Karcie Postaci. Rozpisany Bohater Gracza staje się prawdziwą postacią dzięki posiadaniu własnych motywacji, celów i metod ich realizacji.

Zadaj sobie pytania:

      • Czego twój Bohater chce?
      • Dlaczego twój Bohater tego chce?
      • Jak twój Bohater ma zamiar to zdobyć?

Dwójka Bohaterów, która w statystykach jest ze sobą identyczna, może być kompletnie inna, w zależności od tego, jak każde z nich odpowiedziało na te trzy pytania. Spójrzmy na poniższy przykład, dobrze?

Wyobraźmy sobie dwóch wynalazców – Tobiasza i Persefonę – którzy są tak samo mądrzy, silni, wytrzymali i szybcy. Pod każdym względem, są identyczni. Jednakże, Tobias chce wynaleźć maszynę do podróży w czasie, żeby mógł powstrzymać tyrana zanim ten zdobędzie władzę. Tobiasz jest gotów podjąć każde wyzwanie, by osiągnąć swój cel. Tymczasem, Persefona chce wynaleźć statek kosmiczny, żeby mogła wywieźć na nim wolnych mieszkańców Ziemi ku nowemu domowi pośród gwiazd. Kobieta odmawia łamania jakichkolwiek praw by osiągnąć swój cel (nawet tych nakazanych przez tyrana).

Oto widzimy dwóch zupełnie innych Bohaterów, mimo tego, że mechanicznie są identyczni.

Sprawy mogą stać się nawet jeszcze bardziej interesujące, jeżeli dwóch lub więcej Bohaterów łączy jedno z tych trzech (cel, motywacja czy metody), a pozostałe dwa są inne. Tworzy to mocne napięcie – czy to w drużynie, jeżeli obydwoje są Bohaterami Graczy, czy po za drużyną, jeżeli jeden jest Bohaterem Niezależnym (BN). Dla przykładu:

Wyobraźmy sobie dwóch rycerzy – Gwen i Oriona – szukających Świętego Graala. Gwen chce odnaleźć Graala aby uzdrowić swoją chorą siostrzyczkę jego życiodajną wodą. Orion pragnie zdobyć święty kielich, aby zjednoczyć swój rozproszony zakon rycerski i stać się jego przywódcą. Gwen nie waha się posiąść Graala poprzez pokonanie – czy nawet zabicie – każdego, kto stanie jej na drodze. Orion ma zamiar zdobyć Graala przez podstęp – zinfiltrowanie mrocznego kultu, który go ukradł i ucieczkę z artefaktem pod osłoną nocy.

Motywacja Gwen stoi w sprzeczności z motywacją Oriona: nie będzie w stanie uzdrowić siostry, jeżeli Orion zabierze Graala do klasztoru i vice versa. Co więcej, metody Oriona mogą wydać się tchórzliwe dla innych członków jego zakonu jeżeli wyjdą na jaw, zaś Gwen wydaje się działać w sprzeczności z jej własnym pragnieniem uzdrawiania…

Tworząc interesującego Bohatera, nie tylko ułatwiasz pracę MG, ale również ułatwiasz zadanie sobie. Nie musisz dłużej martwić się pytaniami co powinieneś zrobić dalej, ponieważ cel, motywacja i styl działania Bohatera od razu dadzą ci odpowiedź!

ANGAŻOWANIE SIĘ W ŚWIAT PRZEDSTAWIONY​

Przy stole, podstawowym zadaniem każdego Gracza jest angażowanie się w przedstawioną przez MG sytuację, określaną też jako fikcja czy fabuła. Podczas gdy zadaniem MG jest tworzyć sytuacje i wyzwania do pokonania przez twojego Bohatera, nie można oczekiwać od MG, że pomyśli o wszystkim – i tak nie powinno być! Twoim zadaniem jest zadawać pytania, tworzyć na podstawie odpowiedzi i opracować ekscytujące i dramatyczne rozwiązania.

MG opisuje zakurzoną bibliotekę, do której uciekli ulicznicy. Oliwia – Graczka Oriona – pyta MG czy jej Bohater widzi jakiekolwiek ślady stóp w kurzu na podłodze, które mogłyby wskazać, dokąd tamci pobiegli. MG odpowiada, że nie ma żadnych po za tymi, które Orion i Gwen właśnie zrobili. Orion wskazuje na to Gwen, zaś Przemek – Gracz Gwen – pyta, czy Gwen wie o jakichkolwiek zaklęciach lewitacji, do których ulicznicy mogliby mieć dostęp. MG odpowiada, że to możliwe, ale taka magia jest zazdrośnie strzeżona przez gildie czarodziejów… Co może być interesującą wskazówką odnośnie tego, kim naprawdę są ulicznicy, jeżeli rzeczywiście mają dostęp do takiej mocy.

Myśl niestandardowo, zadawaj niespodziewane pytania i nie bój się pytać dalej. MG, tak jak inni Gracze przy stole, gra po to, by być zaskakiwanym i chce wiedzieć, co się wydarzy tak samo, jak ty!

By dowiedzieć się więcej na temat przedstawiania świata, zajrzyj do Jak być Mistrzem Gry.

POZOSTAWIANIE MIEJSCA NA ROZWÓJ​

Najlepszy Bohater Gracza nie pojawia się na stole w ostatecznej formie, tak jak bohaterowie seriali telewizyjnych nie zaczynają pierwszego odcinka z całą historią i cechami charakteru już ustalonymi. Jednym z najlepszych sposobów na bycie świetnym Graczem – i ulepszanie swoich umiejętności – jest pozostawienie sobie miejsca na rozwój przy stole. Nie wahaj się improwizować, lub podejmować nietypowych wyborów swoim Bohaterem. Nie pozwól, by to, co już o nim wiadomo, ograniczało twoje możliwości wobec tego, co chcesz nimi zrobić i z całą pewnością nie martw się o dopasowanie do przekonań kogoś innego na temat tego, co twój Bohater powinien zrobić.

Jeżeli postanowisz zachować się inaczej niż zwykle, możesz poświęcić parę chwil na wyjaśnienie dlaczego zachowujesz się odmiennie w tej sytuacji. Jeżeli zgodzisz się postąpić zgodnie z twoimi metodami (jak opisano powyżej), nawet, jeżeli skrzywdzi to twojego Bohatera, poświęć może chwilę na wyjaśnienie dlaczego, aby pozwolić innym Graczom na zrozumienie sposobu myślenia tej postaci.

Rycerz Graala Gwen staje twarzą w twarz z wielkim smokiem, który strzeże złotego kielicha. Bestia zionie ogniem a Gwen dostrzega że stworzenie próbuje porozumieć się z nią poprzez płomienie. Pokazuje jej wizję, która ujawnia, iż smoczyca jest ostatnią z jej rodzaju i obecnie chroni swoich jaj… Jeżeli Gwen zrani lub zabije smoczycę, wytępi smoki raz na zawsze.

Metody Gwen mówią, iż zrobi ona co tylko trzeba, by zdobyć Graala, ale Przemek – Gracz Gwen – decyduje się, że nie jest ona gotowa na eksterminację całego gatunku jedynie po to, by osiągnąć swój cel, co wyjaśnia wszystkim przy stole. Gwen chowa swój miecz i siada, by porozmawiać ze smokiem.

Orion, z drugiej strony, nie jest gotowy na kompromis. Podczas gdy Gwen i smoczyca konwersują, Orion podsłuchuje, iż smoczyca potrzebuje życiodajnej wody z Graala na dość długo, by móc wychować swoich potomków, inaczej młode zginą. Oliwia oznajmia, iż Orion pozostaje wierny wobec swoich przekonań i podczas gdy smok jest zajęty, rycerz zakrada się do gniazda i kradnie Graala.

BUDOWANIE WIĘZI

Jedną z najlepszych rzeczy, którą mogą zrobić Gracze by ich własne – i innych Graczy – zadanie było prostsze, jest budowanie więzi między ich Bohaterem Gracza a pozostałymi postaciami. Te więzi mogą powstać zanim gra się rozpocznie – może wasi dwoje BG jest rodziną, starymi przyjaciółmi, dawnymi rywalami, kochankami etc. – jak również w trakcie gry. Dobrym pomysłem jest budowanie obydwu typów więzi i przykładanie uwagi do powstającej historii dla dodawania momentów gdy wasi Bohaterowie zostają ze sobą powiązani. Dla przykładu:

Zanim gra się rozpoczęła, Przemek i Oliwia zdecydowali się na następującą rzecz: Gwen i Orion są rodzeństwem, a Orion jest najstarszym. Dorastali razem podczas swoich najwcześniejszych lat, ale zostali rozdzieleni za młodu gdy każde z osobna dołączyło do dwóch różnych zakonów rycerskich.

Podczas ich przygód, Orion decyduje się na ryzykowny plan, który kończy się zranieniem ich przyjaciół. Gwen decyduje się na wzięcie Oriona na bok i cichą rozmowę przy nocnym ognisku, podczas której tłumaczy mu, że jego pochopność była źródłem problemu. Orion zaczyna dostrzegać, że jego mała siostrzyczka stała się mądrzejsza od niego i zaczyna zwierzać się jej ze swoich planów zanim zacznie wprowadzać je w życie.

Te powiązania pozwalają pozostałym Graczom lepiej wyrażać myśli ich Bohaterów i ostatecznie służą rozwojowi scenariusza. Dają także MG więcej pomysłów, które może umieścić w centrum opowieści i budować wokół nich napięcie, przez co podróż twojego Bohatera staje się jeszcze bardziej ekscytująca!

BYCIE FANEM INNYCH BOHATERÓW

Tak jak bohaterowie telewizyjnych programów, wszyscy Bohaterowie Gracze przy stole są główną obsadą. I chociaż możesz mieć swoją ulubioną postać w serialu, każdy przy stole powinien być fanem Bohaterów innych Graczy. Kiedy im się powiedzie, powinieneś się cieszyć. Kiedy zawiodą powinieneś wstrzymać oddech i czekać z napięciem, co stanie się dalej!

Gracze powinni czuć się na tyle bezpiecznie by móc dzielić się entuzjazmem odnośnie ulubionych dokonań pozostałych BG podczas sesji, czy zadawać pytania innym Graczom. Dlaczego Gwen nie zaatakowała smoka? Dlaczego Orion wierzy, że jego misja zdobycia kontroli nad zakonem jest ważniejsza niż przetrwanie całego gatunku?

To wsparcie powinno działać niezależnie od tego, czy twój Bohater popiera działanie innego Bohatera, czy też nie. Każdy konflikt między Bohaterami powinien takim pozostać w fikcji. Jednakże, jeżeli działania jakiegoś Bohatera drażnią cię jako Gracza, wspomnij o tym drugiemu Graczowi. Upewnijcie się, że wszelka akcja zostanie wstrzymana do momentu, kiedy wszyscy będą zadowoleni. Żadna deklaracja w trakcie gry nie jest wyryta w kamieniu i wszystko może być cofnięte, ponieważ tak czy siak jest wymyślone!

Ważne, by pamiętać, że chociaż powinieneś być fanem Bohaterów Twoich przyjaciół, nie wolno ci ich kontrolować. Powinieneś odgrywać swojego BG i grać, by odkryć co inni zrobią w scenie, którą z nimi dzielisz.

DZIEL SIĘ CZASEM ANTENOWYM

Na koniec, także w temacie bycia fanem Bohaterów innych, jako Gracz powinieneś uważać na to, kto przy twoim stole nie był aktywny od dłuższego czasu. Może Bohater nie jest ważny dla tej sceny, więc jego Gracz wycofał się na ten czas. Może akcja dzieje się zbyt szybko, więc Gracz został pozostawiony z tyłu…

Ręce MG są często zajęte żonglowaniem zbyt wieloma postaciami na raz, więc jeżeli zauważysz, że światła reflektorów nie padały od dłuższego czasu na jednego z Graczy, albo przypadło Ci wiele okazji, by zabłysnąć, oddaj czas „na antenie” innemu Graczowi – aktywnie przekaż pałeczkę. Zapytaj tę osobę co robi Bohater albo jak może ci pomóc. Wciągnij BG w obecną akcję i poczekaj na rewanż.

GRANIE RÓWNIE WAŻNE JAK MISTRZOWANIE

Gracze siedzący wokół stołu są równie ważni, co MG i dzielą z nim takie same prawa do toczącej się opowieści. Mimo tego, jednym z najlepszych sposobów na zrozumienie swojej roli jako Gracza jest wcielenie się w rolę Mistrza Gry, przynajmniej raz! Jeżeli czujesz się komfortowo – a może poczujesz się lepiej po przeczytaniu Jak być Mistrzem Gry – powinieneś spróbować swoich sił „po drugiej stronie stołu”.

Tak jak w przypadku bycia MG, stanie się Graczem jest umiejętnością, której nauczysz się z biegiem czasu. Nie będziesz idealnie dawał sobie rady zaraz na początku, ale nie przejmuj się! Graj dalej w RPG a będziesz mieć więcej i więcej zabawy z każdą kolejną sesją.


Oryginalny wpis na blogu Cubicle 7
Tłumaczenie: Jan Frąckowiak

Cubicle 7 Entertainment Ltd. © Games Workshop 2020