Wprowadzenie do Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory

Copernicus Corporation jest wieloletnim wydawcą gier fabularnych spod marki Warhammer. W naszym portfolio znajdują się wszystkie trzy linie wydawnicze wspierane aktualnie przez Cubicle 7:

– Warhammer Fantasy Roleplay: 4 edycja;
 Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory;
– Warhammer Age of Sigmar Roleplay: Soulbound.

W niniejszym artykule przybliżymy Wam podstawowe założenia mechaniki Wrath & Glory. To nasza najnowsza RPGowa premiera.  

SYSTEM GILEAD

Światy systemu Gilead – głównej sceny wydarzeń we Wrath & Glory – ulokowane są w galaktycznym centrum: znajdują się na granicy pomiędzy Segmentum Obscurus a Segmentum Solar i przez niezliczone milenia były ostoją imperialnego porządku. Bardzo dużo z planet i księżyców systemu nadaje się do kolonizacji i zasiedlenia przez ludzi i z dużym prawdopodobieństwem to właśnie ten fakt przyciągnął uwagę floty eksploracyjnej Adeptus Mechanicus, która odkryła Gilead dla Imperium. Ten niegdyś spokojny układ gwiezdny stał się celem ataku heretyków i upadłych Astartes. Aby światy systemu Gilead – należące prawnie do domeny Imperatora – mogły bezpiecznie powrócić na łono ludzkości, Imperium nie miało innego wyjścia. Wypowiedziało wojnę zdrajcom.

Wojna ta w imperialnych kronikach otrzymała miano „Krucjaty Gilead” i nazwana została tak na cześć jej bohaterskiej przywódczyni, świętej Julyanny Gilead. Z czasem krucjata rozlała się na kolejne światy, ale to właśnie tutaj, w systemie Gilead, miały miejsce pierwsze znaczące zwycięstwa w walce z heretyckimi hordami.

Dzięki współpracy różnych organizacji, między innymi Astra Militarum, Marynarki Imperialnej, a także licznych Zakonów Adeptus Astartes, aż do momentu powstania Mrocznego Imperium, światy systemu Gilead mogły rozwijać się i rosnąć w siłę. Ten układ gwiezdny był wspaniałym przykładem – jaśniał niczym świetlista gwiazda na tle innych, obwieszczając wszem wobec majestat i prawość Imperium. Jednakże po nastaniu Noctis Aeterna – ponadnaturalnej ciemności, która opanowała świat i okryła całunem światło Astronomicanu – system zasadniczo został odcięty od macierzy. Dawne zwycięstwa straciły na znaczeniu, a w regionie wybuchły burze Osnowy spowodowane Wielką Wyrwą. Brak komunikacji z resztą Imperium, ograniczenia w transporcie, braki w zaopatrzeniu oraz ograniczone możliwości uzupełniania strat sprawiły, że blask systemu Gilead przygasł. Mijają już trzy lata, odkąd światło Imperatora przestało być widoczne w systemie. Wielu z jego mieszkańców zaczyna wątpić, czy kiedykolwiek jeszcze powróci…

Kiedy pływy Wielkiej Wyrwy wreszcie nieco się rozstąpiły, oczom postronnych ukazał się korytarz. Z początku wydawał się bezpiecznym przejściem, dzięki któremu można by było ponownie odbyć podróż z systemu Gilead do Imperium Sanctus – w miarę bezpiecznych światów będących pod kontrolą Imperium. Niestety była to tylko ułuda, swoisty miraż stworzony przez Empireum. Sprowadził zagładę na dziesiątki okrętów i tysiące żeglarzy zagubionych na zawsze na mieliznach Osnowy. Wydawało się, że nadzieja na podróż przez tę cieśninę powinna zostać na dobre porzucona, jednak ku zaskoczeniu wszystkich okazało się, że było to możliwe.

Pewnego dnia flota Wolnego Kupca Jakela Varoniusa dokonała niemożliwego – w wyniku cudu nawigacyjnego udało im się wyznaczyć bezpieczny kurs przez Wielką Wyrwę. Przybywszy na miejsce, Wolny Kupiec wykorzystał swoją charyzmę i umiejętności przywódcze. Działając w ramach rozległego Patentu Kupieckiego, nakłonił wielu funkcjonariuszy Imperium do ugięcia karku przed dynastią Varonius i przyjęcia go jako zbawcy i opiekuna.

KONWENCJA I POZIOM

Wasze postaci to osoby, które mieszkały lub przebywały w światach systemu Gilead. Nie ma to większego znaczenia. Istotne jest, że utknęliście tu z całą resztą i musicie zdecydować co dalej.

To jedyne kryterium, którego musicie przestrzegać. Podczas tworzenia postaci w Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory wspólnie ustalicie Konwencję dla Waszych przygód: epickie wyprawy, polityka i zakulisowe rozgrywki, przestępcze eskapady. To wszystko jest w Waszym zasięgu.

Konwencja to skrótowy opis tego, kim są postacie i co będą robić w trakcie przygód, cenna wskazówka dla Mistrzów i Mistrzyń Gry. Poziom wyznacza potęgę postaci. Część ze stworzonych bohaterów będzie na starcie dysponowała innymi możliwościami niż pozostałe, w zależności od wybranego Poziomu. W grze są cztery Poziomy, które wpłyną na skalę działań podejmowanych przez Waszą drużynę. 

ARCHETYPY I FRAKCJE

Autorzy gry fabularnej Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory oddają w ręce graczy dwadzieścia siedem Archetypów przypisanych do czterech różnych Frakcji. Możecie wcielić się w sługi Imperium (dziewięć podfrakcji), aeldari, orków, a nawet wyznawców Potęg Chaosu!

Jest to zupełnie świeże podejście, jeśli chodzi o gry fabularne osadzone w czterdziestym pierwszym tysiącleciu. Przykładowo: Dark Heresy 2 edycja wymagała od graczy wcielenia się w osoby lojalne Imperium Ludzkości. 

PULA KOŚCI K6

Mechanika gry fabularnej Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory opiera się o pule kości sześciennych. To nie tylko ukłon w stronę zasad figurkowej gry bitewnej Warhammer 40,000 – materiału źródłowego dla gry RPG stworzonej przez Cubicle 7, ale również nowość w stosunku do Dark Heresy, operującego na kościach stuściennych (K100) i mechanice procentowej.

ATRYBUTY I CECHY

Bohaterowie graczy w systemie Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory definiowani są przez siedem różnych Atrybutów:

Siła (S) – oddaje tężyznę fizyczną postaci, wpływa na zdolności atletyczne i wysokość obrażeń zadawanych podczas walki wręcz;

Wytrzymałość (WT) – określa odporność postaci i jej zdolność do opierania się działaniu toksyn i chorobom;

Zręczność (ZR) – świadczy o zwinności i koordynacji ruchowej bohatera. Wpływa między innymi na celność podczas używania broni zasięgowej oraz umiejętności pilotażu wszelakich maszyn;

Inicjatywa (I) – określa refleks i czas reakcji postaci. Ten Atrybut wpływa na zdolność do podejmowania błyskawicznych decyzji podczas walki i innych ekstremalnych sytuacji;

Siła Woli (SW) – świadczy o samokontroli i mentalnej odporności bohatera. Siła Woli ma szczególne znaczenie przy opieraniu się pokusom Osnowy;

Inteligencja (INT) – oddaje zdolność do przetwarzania, zapamiętywania i wykorzystywania informacji. Pomaga w interpretowaniu szczegółów i przywoływaniu z pamięci przeróżnych informacji;

Ogłada (OGD) – określa wyrazistość osobowości bohatera. Jest pomocna podczas kontaktów z innymi postaciami. Im wyższa Ogłada, tym łatwiej przekonać kogoś swoich racji.

Atrybuty bohaterów graczy mogą mieć wartości od 1 do 12. Maksymalna wartość Atrybutu jest różna zależnie od Gatunku postaci.

Bohaterowie oprócz Atrybutów opisywani są również przez Cechy podzielone na bojowe, psychiczne i społeczne. Cechy mają zastosowanie w przeróżnych sytuacjach. Ich minimalna wartość nie może być mniejsza niż 1, wyjątkiem od tej reguły jest Spaczenie. Wartość Cech wzrasta wraz ze wzrostem powiązanych z nimi Atrybutów. 

TESTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI

Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory znajduje się 18 różnych Umiejętności. Każda z nich jest powiązana z jednym z Atrybutów postaci.
Wartość początkowa każdej Umiejętności wynosi 0. Umiejętności nie posiadają maksymalnej wartości, ale 8 i więcej to poziom wyszkolenia dostępny dla nielicznych.

Bohaterowie graczy wiele zadeklarowanych czynności wykonują automatycznie, ale prędzej czy później staną przed wyzwaniem obarczonym ryzykiem porażki. W takiej sytuacji należy wykonać Test.

Przykład:

Constantina, siostra bitwy próbuje przeskoczyć między budynkami.

Mistrz Gry (MG) informuje, że odgrywająca ją Marta musi przetestować Atletykę. Ta Umiejętność powiązana jest z Atrybutem Siła. Wartość tego Atrybutu w przypadku Constantiny wynosi 4, ponadto jej wartość Umiejętności Atletyka to 3. Oznacza to, że Marta tworzy pulę 7 kości sześciościennych. Przed rzutem kośćmi MG ustala jeszcze Stopień Trudności.

Określenie Stopnia Trudności Testu to ustalenie minimalnej ilości Ikon potrzebnych do zdania Testu. Przepaść między budynkami jest dosyć duża, MG ustala Stopień Trudności na 5. Pojedyncze Ikony uzyskuje się poprzez wyrzucenie wyniku 4 lub 5. Wynik 6 to Wielka Ikona licząca się jako dwie zwykłe.

Marta rzuca kośćmi, uzyskane przez nią wyniki to: 6, 4, 3, 5, 4, 3, 2. Marta uzyskała w sumie pięć Ikon, a więc Constantinie udaje się przeskoczyć między budynkami.

Gracze mają możliwość skorzystania z Przeniesienia i zamienienia Wielkiej Ikony na dodatkowe pozytywne efekty. Zazwyczaj Przeniesienie wykorzystuje się, jeśli podczas rzutu kośćmi wypadło znacznie więcej Ikon, niż było to wymagane przez Stopień Trudności.

Oprócz Testów Umiejętności w grze Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory występują też:

Testy Ataku – wykorzystywane podczas walk. W trakcie potyczek Stopień Trudności określany jest poprzez wartość Obrony celu;

Testy Wpływu – ten specjalny rodzaj Testów pozwala wykorzystać stanowisko i reputację bohatera, aby wpłynąć na określone osoby i organizacje. Ponadto bohater może spróbować przekupstwa i wykorzystać Cechę Majątek do pozyskania dodatkowych Ikon. 

FURIA I CHWAŁA

Unikatowymi dla systemu Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory mechanikami są Furia i Chwała. Wasi bohaterowie to wyznaczone przez los do wyższych celów gwiazdy prowadzonych przez Mistrza Gry przygód. Nic dziwnego, że autorzy systemu pozwalają im na dokonywanie heroicznych czynów.

Podczas wykonywania testów jedna kość w puli ma zawsze inny kolor niż pozostałe. To tak zwana Kość Furii. Wyrzucenie wyniku 6 na Kości Furii oznacza wystąpienie Krytycznej Furii. Nagradzane jest to dodaniem jednego Punktu Chwały do puli graczy. Ponadto, jeżeli wynik 6 wypadł na Kości Furii podczas udanego Testu Ataku, to bohater gracza zadaje przeciwnikowi Trafienie Krytyczne.

Kość Furii może również przynieść mniej pozytywne efekty. Wyrzucenie na niej wyniku 1 podczas testu oznacza wystąpienie Komplikacji Furii. Rozpatrywanie wyniku takiego rzutu powinno zostać uzupełnione o niekoniecznie negatywne, ale na pewno dramatyczne i niespodziewane wydarzenie.

Punkty Chwały można zdobywać na dwa sposoby – wyrzucając wyniki 6 na Kości Furii podczas kolejnych Testów lub wykorzystując wspomniane wcześniej Przeniesienie.

Punkty Chwały to wspólny zasób i warto skonsultować z pozostałymi współgraczami wykorzystanie jednego z nich. Można je wydać, aby:

– zwiększyć pulę kości podczas dowolnego Testu;
– zwiększyć obrażenia zadane przez udany atak;
– zwiększyć stopień zadanego Trafienia Krytycznego;
– przejąć Inicjatywę.

TALENTY

Gracze mogą wykupywać za Punkty Doświadczenia Talenty dla swoich bohaterów. Mają taką możliwość zarówno podczas tworzenia postaci, jak i w późniejszym czasie.

Ogromna pula niemal stu różnych Talentów pozwoli Wam stworzyć unikatowe postaci, z których prowadzenia będziecie czerpać pokłady satysfakcji.

Do wykupienia niektórych Talentów potrzebne jest spełnienie określonych wymagań.

MOCE PSIONICZNE

Podstawową tkaniną, na której opiera się rzeczywisty świat, jest Osnowa – wymiar egzystencji składający się z czystej energii psychicznej. Część ludzi i przedstawiciele gatunku aeldari potrafią czerpać z Osnowy, co manifestowane jest przez potężne i często przerażające moce.

Oczywiście postać gracza również może być psionikiem i pozyskiwać kolejne z nich. Moce Psioniczne to specjalny rodzaj Talentów, które wykupuje się za Punkty Doświadczenia. Strzeżcie się jednak! Niesankcjonowani przez prawo psionicy narażeni są na prędkie pożegnanie się z żywotem.

Podręcznik główny do systemu Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory możecie nabyć w naszym sklepie.

Karta produktu: Warhammer 40,000 Roleplay: Wrath & Glory

Losy systemu Gilead leżą w Waszych rękach!

Cubicle 7 Entertainment Ltd.© Copyright Games Workshop Limited 2022