WFRP: Małe, ale dzielne

Hej ludzie!

Mamy nadzieję, że czytacie nasze artykuły na temat WFRP. Jeśli coś przegapiliście, możecie to w każdym momencie nadrobić na naszej stronie. Jak zawsze, chętnie usłyszymy Wasze opinie na Facebooku. A na razie zagłębmy się w ten artykuł!

Tym razem omówimy jeden z najmniejszych, ale najmniej godny pogardy (wbrew powszechnemu przekonaniu) gatunek dostępny podczas tworzenia Bohatera: niziołki! W Internecie przewija się kilka nieporozumień dotyczących niziołków i jesteśmy tutaj, aby je wyjaśnić. Skupimy się dzisiaj na zasadach Rozmiaru ze strony 340 Podręcznika Głównego. To o czym tutaj mówimy może być dla niektórych oczywiste, ale dla reszty będzie to niespodzianka. Weźcie więc swoje ulubione przysmaki Rumstera, usiądźcie wygodnie na krześle i porozmawiajmy o niziołkach!

Technicznie małe

Wszystkie niziołki w czasie tworzenia dostają Talent Mały (strona 137). Oznacza to, że stosują się do nich zasady Rozmiaru z Bestiariusza (strona 340). Biorąc pod uwagę, że żadna inna rasa z Podręcznika Głównego, nie zaczyna z tym Talentem, oznacza to, iż niziołki są w znacząco gorszej sytuacji od wszystkich postaci, które spotykają, prawda?

Niezupełnie…

Tak, bycie Małym ma swoje wady, ale jest to też szczęście w nieszczęściu… po prostu musicie mieć odpowiednie nastawienie. W tym celu omówimy każdy element Talentu Mały i ich znaczenie dla niziołków zarówno mechaniczne, jak i fabularne.

Modyfikatory Rozmiaru w walce

Istnieje wiele modyfikatorów, które postać otrzymuje w zależności od rozmiaru. Jeśli jest ona większa od przeciwnika zyskuje Zaletę Przebijająca, zwiększającą obrażenia dzięki Poziomom Sukcesu, a wszystkie udane uderzenia aktywują zasadę specjalną Śmiertelny Cios (strona 160)! Jeśli jednak postać jest mniejsza, zyskuje premię +10 do trafienia oponenta. Warto tu zwrócić uwagę, że to +10 jest do trafienia… nie „w zwarciu”, ale JAKIEGOKOLWIEK!  

Samo w sobie może to nie wydawać się istotne… dopóki nie uświadomicie sobie, że najlepszym sposobem na pozbycie się Przewagi jest strzelanie do kogoś, ponieważ można mu zadać obrażenia bez Testu Przeciwstawnego. Podczas gdy niziołki z pewnością bardzo by ucierpiały w walce wręcz, to różnica ich rozmiaru czyni z nich świetnych snajperów na polu bitwy! W istocie, Armia Prowincji Krainy Zgromadzenia zdominowana jest przez niziołki uzbrojone w proce i krótkie łuki, głównie dlatego, że jest to obszar, w którym przodują. Więc jeśli gracie niziołkiem lub jesteście MG i używacie niziołczych BNów, wykorzystajcie ich mocne strony i uzbrójcie zacnych jegomości w odpowiednią broń dystansową.

Obrona przeciwko dużym istotom

Podczas parowania ciosów dużych przeciwników otrzymujecie karę -2 PS za różnicę poziomów wielkości. To kolejny dobry powód, dla którego niziołki nie powinny być brane pod uwagę podczas szarży przeciwko większości przeciwnikom, ale to nie cała prawda. Zauważcie, że kara ta nie jest nakładana na Umiejętność Unik.

Znowu, to może wydawać się nieistotne, ale w rzeczywistości daje to możliwości. Kiedy jakaś opcja jest zasadniczo zamknięta dla Bohatera (tj. wybór jest bezcelowy, ponieważ nie będzie działał) to wtedy wszystkie zasoby PD, które inne postacie wydają na tą opcję, są nagle uwalniane na inne rzeczy. Zatem, podczas gdy Wasz niziołek pewnie nigdy nie będzie szermierzem lub znanym Bokserem Bykiem, to prawdopodobnie będzie on miał największą wartość Uniku w drużynie, a to jest niezwykle opłacalne, kiedy walczycie przeciwko naprawdę dużym gościom jak ogry, trolle czy jeszcze coś gorszego. Wasz Bohater jest przygotowany. Mniej prawdopodobne, że reszta również będzie.

Strach i Groza

Oto, gdzie dla naszych nieustraszonych niziołczych Bohaterów sprawy się komplikują: za każdym razem, gdy konfrontują się ze stworzeniem, które postrzegają jako agresywne, doświadczają Strachu lub Grozy (strona 190) w zależności od jego wielkości. Dla ludzi, krasnoludów i elfów oznacza to, że niziołki muszą radzić sobie ze Strachem 1 poprzez Umiejętność Opanowanie.

To poważna sprawa. Niziołki potrafią zachować dystans – ale prawdopodobnie zostaną dogonione przez człowieka, jeśli będą ścigane i będą musiały wykonać Test, aby nie zyskać efektu Paniki w tym zdarzeniu – natomiast bieganie nie jest właściwym rozwiązaniem. Na szczęście niziołki mają wysoką Silę Woli (a tym samym lepsze Opanowanie), więc mają duże szanse oprzeć się Strachowi, nie jest to jednak nigdy pewne. Faktycznie, wiele niziołków ucieknie przed trudnymi walkami w najbardziej niefortunnych momentach, chyba, że zachowają ostrożność.

Aby odnieść sukces w walce, trzeba uniknąć konfrontacji ze Stworzeniem, które postrzegacie jako agresywne. Innymi słowy, trzymajcie się z dala od dużych gości, a Testy Psychologii do uniknięcia Strachu nigdy nie będą problemem. Ułatwia to fakt, że niziołki startują z dostępem do Skradania się, Percepcji, a także Intuicji i powinniście poważnie rozważyć zainwestowanie w te Umiejętności. Odczytywanie emocji i odczuć dużych typów oraz schodzenie im z drogi, to dosłownie mechanizm przetrwania dla gatunku niziołków. Ewoluowały, aby nie przeszkadzać innym oraz wyglądać bezpretensjonalnie i niegroźnie, bo krzykliwy niziołek to zdeptany niziołek!

Zatem owszem, niziołki cierpią z powodu Strachu i Grozy znaczenie częściej niż ich więksi bracia… ale są bardzo mali (najniższy z gatunków ze znacznym marginesem- mimo wszystko są też najbardziej pulchni!). Pamiętajcie więc, że niziołki muszą uważać na niebezpieczeństwa zdecydowanie bardziej niż ich długonodzy przyjaciele oraz że muszą współpracować, aby pokonać większych wrogów.

Poruszanie się w walce

A skoro mówimy o walce, warto zauważyć, że większe Stworzenia są w stanie wyjść ze starcia bez wykonania Odwrotu od mniejszego przeciwnika. Oznacza to, że nawet jeśli Waszemu niziołkowi uda się osiągnąć biegłość w walce w zwarciu, nigdy nie będzie dorównywał swoim większym oponentom. Koniec końców większe istoty mogą po prostu odejść bez obaw, odpychając mniejszych przeciwników na bok ze względną łatwością! Co więcej, oprócz krasnoludów, wszystkie inne gatunki mają większą Szybkość od niziołków, więc jeśli postanowią uciec, zazwyczaj im się to uda.

Przeciwstawna Siła 

Nic dziwnego, że większy jest najlepszy, jeśli chodzi o Testy Przeciwstawne Siły. Mniejsze stworzenia mają poważne trudności, gdy próbują użyć brutalnej krzepy przeciwko większym celom. Jednak, jak wszystko inne, ta zasada nie powinna Wam mówić: „Wykonajcie Test Przeciwstawny Siły i przegrajcie”, ale raczej „Tam gdzie człowiek wykonałby Test Przeciwstawny Siły, wy musicie myśleć bardziej twórczo”.

Będące w niekorzystnej sytuacji i zmarginalizowane przez świat niziołki, muszą wymyślać bardziej kreatywne rozwiązania swoich problemów. To jasne, że niziołek nie może złapać przeciwnika w walce i go obezwładnić… natomiast oznacza to, że potrzebuje sieci, prawda? Albo pułapki…

Tupnięcie

Chociaż ta mechanika brzmi, jakby była używana przez Stworzenia większe od ludzi (na przykład smoki), gdy bezkarnie miażdżą poszukiwaczy przygód, to ponieważ niziołki są małe, istnieje ryzyko, że zostaną Tupnięte przez prawie wszystko, co mogą napotkać. Oznacz to, że Tupnięcie to kolejna z mechanik typu Wielcy-Goście-Mają-Lepiej, która wzmacnia potrzebę niziołka wydostania się spod nóg, ponieważ ludzie z łatwością je odepchną (a może skopią), jako dodatek do normalnego ataku.

Żywotność

I wreszcie, dochodzimy do Żywotności.

Niziołki nie dodają swojego Bonusu Siły podczas obliczana Żywotności w przeciwieństwie do ludzi, krasnoludów i elfów, co oznacza, że otrzymują (średnio) 2 Punkty mniej niż ich towarzysze. To nie jest duży problem – większe postacie mogą przyjąć jedno lekkie trafienie więcej. Wiele ludzi uważa, że istoty Średniego Rozmiaru zadałyby podwójną ilość obrażeń Małemu stworzeniu: tak nie jest w przypadku używania pełnych zasad Rozmiaru w WFRP. Mnożenie obrażeń zależy od liczby różnicy poziomów Rozmiaru walczących. Średnie stworzenie jest o poziom wyżej niż Małe, więc ich obrażenia mnożone są tylko przez 1 (co oznaczana, że pozostają niezmienione).

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe komentarze, niziołek złapany w zwarciu ma kłopoty i bardzo prawdopodobnie zostanie poważnie zraniony… ale niziołek trzymający się na uboczu raczej nie będzie celem wielu wrogów; może tylko tych z bronią dystansową. Dlatego mniej Żywotności (przy normalnym współczynniku Obrażeń) nie jest powodem do zmartwień…

No, chyba że napotkacie wrogiego ogra.

Co to wszystko znaczy 

Wszystko to razem powinno stworzyć całkiem jasny obraz: prawdopodobnie niziołki powinny unikać walki w zwarciu. Wyświechtana sylwetka podstępnego i uroczego niziołka nie jest lenistwem, a raczej biologicznym imperatywem. Niziołki zwyczajnie nie mogą przetrwać w świecie wielkich ludzi, jeśli nie będą ostrożne. Jak więc wyglądałoby życie, w który we wszystkim, co robicie musicie być przezorni przez swój rozmiar i uważać na otaczający Was świat?

Nie trzeba wiele nad tym rozmyślać, bo w prawdziwym świecie są ludzie, którzy mogliby odnieść się do takich doświadczeń…

Niziołcze klany 

Jako niziołek musicie się trzymać blisko innych niziołków. W końcu tylko one naprawdę Was zrozumieją. Jako taka, niziołcza klanowość ma w praktyce wiele sensu. Ogromne rodziny, które mieszkają bardzo blisko siebie i spędzają wspólnie cały czas, nie tylko wspierając się społecznie, ale także pomagając sobie, gdy przychodzą duzi ludzie.

Przyjaciele dużych ludzi

Ale niziołki będące poszukiwaczami przygód nie mogą zostawać w domu cały czas, więc potrzebują dużych ludzi – przyjaciół i sojuszników – aby mieć ich wsparcie. Dlatego nie jest niespodzianką, że niziołki są bardzo dobre w nawiązywaniu przyjaźni (mają najwyższą Ogładę ze wszystkich gatunków i zaczynają z Charyzmą) oraz w przyjmowaniu kultury tych, pośród których żyją. W rzeczywistości, im więksi są ich towarzysze, tym niziołki wydają się być dla nich bardziej przyjazne. Niziołki i krasnoludy mogą się nie dogadywać, ale niziołki i ludzie są często bliskimi przyjaciółmi, a niziołki i ogry… cóż, kumplują się jak łyse konie!

Kultura dzielenia

Ponieważ niziołki żyją bardzo blisko ze swoimi pobratymcami i muszą w mniejszym stopniu polegać na świecie zewnętrznym, dzielą się wszystkim, co mają… do tego stopnia, że koncepcja własności prywatnej, objawiana przez inne gatunki, jest im obca. Dlatego tak często wpadają w kłopoty za „kradzież” rzeczy, podczas gdy one naprawdę je po prostu pożyczają, z pełnym zamiarem oddania ich (podzielenia się nimi) z powrotem tym, którym je zabrali lub przynajmniej tym, którzy ich potrzebują.

To jest wielki (Stary) świat

Nikt nie powiedział, że bycie niziołkiem jest łatwe… oprócz niziołków! Ale to nie powinno zniechęcać do zabawy i doświadczenia niziołczego życia. Niziołki, podobnie jak elfy czy krasnoludy, oferują zupełnie inne wrażenia z gry niż ludzki Bohater. Jeśli nie tego szukacie, to oczywiście wady bycia niziołkiem stoją przeciwko Wam. Ale jeśli uwzględnicie te różnice, możecie mieć naprawdę satysfakcjonujące wrażenia z gry!

Dajcie nam znać na naszych mediach społecznościowych, którymi gatunkami najbardziej lubicie grać i dlaczego!

Oryginalny wpis na blogu Cubicle 7

Tłumaczenie: Janek Podraza

Cubicle 7 Entertainment Ltd. © Copyright Games Workshop Limited 2021