Warhammer 40.000 Roleplay: Wrath & Glory – nadchodzące publikacje

Minął już ponad rok od premiery podręcznika głównego do systemu Warhammer 40.000 Roleplay: Wrath & Glory. Przez ten czas do waszych rąk trafił też suplement dla graczy i MG, Osamotniony system, przygoda wprowadzająca Źródło miłosierdzia oraz dwie części mini kampanii dziejącej się w zbuntowanym kopcu Tora Armis – Krwawe bramy i Na skrzydłach Valkyrii.

Co jednak przed nami?

W przygotowaniu mamy dwa podręczniki:

• Litanie zagubionych
• Utajnione akta

LITANIE ZAGUBIONYCH

Litanie zagubionych to zbiór czterech dużych przygód dla postaci Poziomu 1 lub 2. Przygody te rzucą naszych bohaterów po całym systemie Gilead i pokażą rządzące nim frakcje oraz stosunki między nimi z kilku stron.

Ponure Żniwa opowiedzą historię znikających w tajemniczych okolicznościach robotników rolnych z Ostii. Czy za wszystkim może stać Adeptus Mechanicus, które próbuje przeforsować szersze zastosowanie serwitorów rolnych przy pracach na polach? Bohaterowie muszą rozwiązać zagadkę, nim członkowie Adeptus Ministorum wejdą w otwarty konflikt z kultem maszyny – na szali jest przecież kwestia wyżywienia całego systemu! Przygoda pełna jest interakcji z obydwiema frakcjami i nie prowadzi graczy za rękę – sami wybiorą stronę, z którą chcą współpracować. W przygodzie opisano też kilka misji pobocznych, które mogą pomóc w osiągnięciu celu.

Śluby milczenia to śledztwo w odizolowanym od świata klasztorze, który nawiedzili bardzo agresywni i bardzo zieloni przeciwnicy. Dla fanów dungeon crawlerów przygoda będzie świetną zabawą – w podręczniku znajdziecie mapę całego kompleksu wraz z dokładnym opisem każdego pomieszczenia i kilkoma możliwościami na rozwiązanie niektórych starć. Przy okazji może okazać się, że zielonoskórzy nie są jedynymi potworami w okolicy. A! I czy wspomniałem, że uwięzieni mnisi złożyli śluby milczenia i nie mogą się odezwać (odgrywaliście kiedyś rozmowę na migi? Polecam!) Ponadto ręcznie wytwarzają bardzo cenne dla Imperium… – dowiecie się sami!

Mroczna aukcjaAdeptus Mechanicus z Avachrusa utraciło bardzo cenną własność Inkwizycji, którą ta chciałaby odzyskać. Bohaterowie muszą odnaleźć zgubę, zanim cierpliwość niewidzialnej ręki Imperatora się skończy. Gracze będą ścigać się z czasem i wejdą w sam środek przestępczego półświatka, żeby zapobiec katastrofie. Przygoda ma też nową i ciekawą mechanikę unikania Inkwizycji – każde działanie BG może doprowadzić do intensyfikacji śledztwa i konfliktu. Gracze mogą – a czasem muszą – rzucać sojuszniczej frakcji kłody pod nogi, żeby ukryć przed agentami Inkwizycji prawdę o tym, że Adeptus Mechanicus zgubiło ich własność.

Przygoda oferuje też dwie nowe Konwencje dla postaci – inkwizycyjną i związaną z Adeptus Mechanicus.

Służba po śmierci – manufaktorium serwitorów Pakthertius zamknęło się na głucho. Nie wiadomo, co dzieje się w środku i nie można skontaktować się z nikim wewnątrz. Wysłana na rekonesans drużyna specjalna nigdy nie wyszła na zewnątrz. Bohaterowie muszą zbadać sprawę i przywrócić fabrykę do normalnego funkcjonowania. System Gilead nie może sobie pozwolić na opóźnienia!

W tej przygodzie bohaterowie zetrą się z przerażającą i zbuntowaną technologią. Mistrz gry dostaje do ręki mechanikę manifestacji mających uprzykrzyć życie BG (lub pozbawić ich tego życia!), a ich poziom zwiększa się wraz z postępem graczy, statystyki nieustępliwych przeciwników i dokładne mapy całego manufaktorium ze zróżnicowanymi pomieszczeniami. To przygoda utrzymana w konwencji horroru i wszystkie opisy wspomagają MG w utrzymaniu tego klimatu.

Dużym plusem podręcznika jest to, że Mistrz Gry dostaje w nim wskazówki, jak połączyć te wszystkie przygody w kampanię, co pozwala na poznanie systemu Gilead i poczucie jego klimatu. Te przygody to idealne wprowadzenie do Wrath&Glory. Nowe mechaniki są inspirujące i można je wykorzystać w kolejnych sesjach, nie tylko w tym systemie. Statystyki i nowe Konwencje to kolejne przydatne MG narzędzia, które uzupełniają arsenał możliwości jego i graczy.

UTAJNIONE AKTA

Drugi z nadchodzących podręczników to Utajnione akta. Jest to podzielona na trzy części skarbnica wiedzy i inspiracji zarówno dla MG, jak i dla graczy. W czterech blokach tematycznych dostaniemy informacje na temat Kosmicznych Wraków, nowych Konwencji, nadzwyczajnych serwitorów i nowych Talentów.

Kosmicznym Wrakom poświęcono najwięcej miejsca na kartach podręcznika. Mistrzowie Gry dostaną do rąk szczegółowy generator Kosmicznego Wraku, określający przynależność, mieszkańców, budowę, zagrożenia i dodatkowe mechaniki dla takiego okrętu. Do tego dochodzą tabele zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych oraz skarbów, co razem daje możliwość zbudowania sesji opartej na eksploracji takiego wraku w kilka minut. Wiele z tych rozwiązań z łatwością można przenieść do innych przygód – pułapki z Kosmicznego Wraku sprawdzą się też w korytarzach iglicy kopca lub w okupowanych przez szumowiny barakach. Do tego wszystkiego autorzy dorzucają jeszcze pięć fabularnych opisów Kosmicznych Wraków wraz z ich historią, statystykami mieszkańców, nowymi i unikalnymi przedmiotami i gotowymi pomysłami na przygody. To świetne uzupełnienie generatorów, które pozwala na stworzenia naprawdę ciekawych i różnorodnych przygód na Kosmicznych Wrakach. Opisy są pełne klimatu, więc od razu zobaczycie w głowie to, co wylosujecie, a gracze poczują odpowiedni klimat.

Rozdział poświęcony nowym Konwencjom zawiera krótkie charakterystyki i cele osób pracujących dla wybranej frakcji, nowe mechaniki (np.: fortele Astra Militarum) oraz po dwie nowe Konwencje[1] dla każdej Frakcji wraz z pomysłami na przygody. Oprócz tego dostaniemy Konwencje Poziomowe – czyli dostosowane do różnych Poziomów gry – wraz z przykładowymi misjami, a także informacje o tym, jak tworzyć własne Konwencje lub zmieniać obecne.

Część nazwana „Dziwaczne serwitory osamotnionego systemu” to klimatyczny opis różnych serwitorów w systemie Gilead, a także zbiór statystyk dla nich. Mistrzowie gry znajdą tam mnóstwo inspiracji i pomysłów, jak wpleść Ubojnię Świetlanego Imperatora do swoich sesji albo jak wykorzystać manipuł archeologiczny Iota-Nu z Avachrusa do własnych celów.

Przedostatnia część to 43 nowe Talenty do wykorzystania przy tworzeniu i rozwoju postaci. Dostajemy tu wyczekiwane przez wielu graczy Talenty dla postaci lubujących się w walce dystansowej, kolejne możliwości rozwoju naszej drużyny Astartes w postaci Talentu Doktryna Niszczycieli albo Doktryna szturmowa (tak, plecaki rakietowe są w gratisie) i wiele innych. Oprócz Talentów dla postaci walczących znajdą się też te dedykowane postaciom nastawionym na śledztwa lub interakcje społeczne.

Ostatnią część stanowi opis kultów działających na dwóch planetach systemu Gilead – Avachrusie (świat-kuźnia) i Nethreusie (świat rycerski). To bardzo klimatyczny, pełny informacji i statystyk (są statystyki Rycerza!) rozdział, który pokazuje, że twórcy oprócz pomysłów na sesje chcą też budować historię i klimat systemu. Każdy kult ma swoją historię, motywy, cele, główne postacie, a nawet sposób działania, a do tego też opis, jak wpływa na cały świat gry i do czego może dojść, jeżeli Bohaterowie nie podejmą kroków, by go powstrzymać. Kulty te świetnie pokazują społeczeństwo i frakcje Imperium, a zwłaszcza Gileadu, i sprawiają, że system ten nabiera głębi i klimatu. Nawet jeżeli nie wykorzystacie ich wszystkich, to opisy i pomysły na przygody na pewno przydadzą się w przyszłości.

Obydwa podręczniki zawierają w sobie bardzo dużo informacji i bardzo ożywiają system Gilead. Świat gry to miniaturowe Imperium i choć może to czasem przytłoczyć, to obydwa podręczniki nie popadają w przesadę. Wszystko ma swoje miejsce – orkowie, aeldari czy tech-kapłani – i naprawdę świetnie się to zazębia. Większość pomysłów na przygody jest przeznaczona dla Bohaterów na niskich Poziomach, więc można je bez trudu zaadoptować do innych „czterdziestkowych” systemów jak np. Dark Heresy 2.

Udanych sesji!
Patryk Ławniczak – Redaktor naczelny linii wydawniczej Warhammer 40.000 Roleplay: Wrath & Glory

[1] Komando logi(sty)czne jest najlepszą Konwencją. Prawie tak dobrą, jak Biurok(r)aci z Osamotnionego systemu.