Na mocy współpracy z Modiphius Entartainment przygotujemy polskie wydanie gry Świat Dysku: Przygody w Ankh-Morpork (tytuł roboczy)! Kampania w serwisie Kickstarter potrwa do 7 listopada. Gra już się ufundowała, zbierając na ten moment ponad dwa miliony sto tysięcy funtów z wymaganych stu tysięcy funtów.
Bezpośredni odnośnik do zbiórki znajduje się TUTAJ – wystarczy kliknąć.
W niniejszym wpisie chcemy przedstawić Wam założenie wykorzystanej w grze mechaniki Narrativum.
CZYSTE NARRATIVUM
“Bez narrativum kosmos nie ma żadnej historii, żadnego celu, żadnego przeznaczenia”.
Świat Dysku to wyjątkowy setting i zasługuje na specjalne zasady, które oddadzą mu sprawiedliwość. Na mechanikę, która będzie prowokować do tych przypadkowych, niezbyt poważnych momentów, które tak dobrze oddają charakter zarówno gier fabularnych, jak i powieści ze Świata Dysku.
Zasady gry Świat Dysku: Przygody w Ankh-Morpork opierają się na dwóch podstawowych założeniach:
- Dysk ma historię, którą chce opowiedzieć, i pozostawiony sam sobie będzie kręcił się tak jak zawsze.
- Gracze chcą zmienić tę historię na taką, która bardziej im odpowiada.
Gra fabularna Przygody w Ankh-Morpork korzysta z zupełnie nowego zbioru zasad, który wykorzystuje jednak dobrze znany wszystkim zestaw kości: k100, k20, k12, k10, k6, k4 oraz… niespotykaną wcześniej k7A – kość Narrativum! Mechanika Narrativum skupia się na odgrywaniu postaci, w prosty i elegancki sposób rozwiązując sytuacje obarczone ryzykiem niepowodzenia oraz konflikty. Robi to przy pomocy rzutów kośćmi oraz cech charakterystycznych dla postaci.
Gra pozwala stworzyć dowolnego mieszkańca Dysku, dając graczom wolną rękę w kwestii jego pochodzenia, tego, dla kogo pracuje, podstawowych przekonań, miejsca w świecie i dziwactw. Od krasnoludów i trolli po golemy i gargulce, graj kimkolwiek (lub czymkolwiek), kogo (co) jesteś sobie w stanie wyobrazić: członkiem Straży, czarodziejem, a nawet zabójcą (uczniem), zatroskanym obywatelem, złodziejem, żebrakiem, reporterem, szwaczką, błaznem lub turystą.
JAK GRAĆ
Skuteczność działań postaci w Przygodach w Ankh-Morpork rozstrzyga się za pomocą prostego rzutu kością – porównujesz wynik rzutu swoją kością z wynikiem rzutu kością Narrativum mistrza gry.
Za każdym razem, gdy twoja postać robi coś, co obarczone jest ryzykiem porażki, postępujesz zgodnie z poniższymi krokami:
- Uzasadniasz, z której cechy postaci chcesz skorzystać podczas wykonywania akcji;
- Mistrz gry decyduje, z której kości ostatecznie skorzystasz (może przyjąć twoje uzasadnienie lub nie);
- Rzucasz wskazaną kością, mistrz gry rzuca kością Narrativum;
- Ktoś ci pomaga (opcjonalnie);
- Rozstrzygasz test (nieopcjonalne).
Wybierając cechy postaci, aby uzasadnić szansę powodzenia akcji, wpływasz na decyzję mistrza gry dotyczącą kości, którą masz rzucić: od k4 do k12. Rzucasz wskazaną kością, a mistrz gry rzuca kością k7A*. Jeżeli uzyskasz na swojej kości wyższy wynik niż mistrz gry na kości Narrativum, twoje działanie kończy się sukcesem. Gdy wynik na kości Narrativum jest wyższy niż wynik na twojej kości, to czynność kończy się porażką, a twój bohater jest teraz narażony na nieprzewidziane konsekwencje i zwroty akcji, które będą reprezentowane przez nowe cechy postaci!
*Projektanci gry unikają wszelkich możliwych wzmianek o ściankach zawierających wyniki między 7 a 9.
W kolejnych wpisach przybliżymy Wam:
- wszystkie zestawy nagród, które otrzymacie po wybraniu odpowiedniego progu wsparcia (Reward Tiers);
- cele projektu, czyli dodatkowe nagrody odblokowywane wraz z przekraczaniem kolejnych progów pieniężnych podczas zbiórki (Stretch Goals*);
- nagrody społecznościowe odblokowywane za przekroczenie progów wspólnej aktywności na określonych platformach Social Media i nie tylko (Social Rewards)
- dodatki, które możecie zakupić ekstra podczas zbiórki (Add-ons);
- sylwetki osób pracujących nad polskim wydaniem gry.
*Cele projektu (Stretch Goals) będą dostępne dla osób, które wesprą konkretne progi wsparcia (Reward Tiers), więcej o tym wkrótce.
Jeżeli nie możecie się zdecydować i czekacie na przekazanie przez nas dalszych informacji, to wystarczy, że wesprzecie zbiórkę choćby jednym funtem. Później w trakcie jej trwania będziecie mogli zmienić próg wsparcia na wyższy.
All trademarks used under licence. Discworld properties © Dunmanifestin Limited